Pages

Wednesday 8 October 2014

Pengat Pisang

Alhamdulillah, akhirnya dapat berjumpa juga.  Sudah lama saya mencari.  Semua tempat saya mencari, akhirnya jodoh di kampung saya.  Nak tau apa?  Pisang tanduk.  Hajat di hati sejak sebulan lepas nak buat Pengat Pisang atau orang Kelantan panggil Sira Pisang.  Bila sejuk, lagi sedap, buat penyejuk tekak.  



Pisang tanduk dan daun pandan



Tadaa....sudah siap.  


Mudah sahaja bahan-bahannya.  

~ Pisang tanduk
~ Daun pandan
~ Gula
~ Cengkih
~ Air

Caranya :
1)  Masakkan air, gula, cengkih, daun pandan
2)  Bila sudah mendidih, masukkan pisang tanduk
3)  Biarkan pekat sedikit dan tutup api
4)  Sudah boleh makan

Senang kan?  Saya lebih suka pisang dimasak begini daripada pengat pisang yang letak santan.  Arwah emak suka pisang dimasak begini dan memang menjadi kegemaran saya.






No comments: